Witajcie,

Wielu klientów EGIDA Finanse przychodząc do naszego biura w Olsztynie po kredyt zaczyna się zastanawiać jak wygląda ich sytuacja w tzw. „BIKu” – czy jest dobra, czy jest zła, co na nią powie bank? Warto jednak na początku dowiedzieć się czym właściwie jest „BIK”? BIK to robocza nazwa dla Biura Informacji Kredytowej, instytucji, z wiedzy której korzystają wszystkie banki w Polsce oraz coraz częściej prywatne firmy pożyczkowe. Instytucja ta prowadzi oficjalny rejestr (bazę, raport – różne nazwy są użytkowane) wszystkich zobowiązań bankowych każdego Polaka oraz każdej firmy działającej na terenie Polski. Z raportu tego przed wydaniem decyzji o udzieleniu kredytu korzysta każdy bank – analizuje poszczególne parametry tego raportu i podejmuje decyzje czy dostaniemy kredyt/limit czy nie.

Zapewne zastanawiacie się co taki raport BIK o Was zawiera? Często pytacie czy znajdują się tam niezapłacone mandaty lub rachunki za gaz albo telefon – dementuje Wasze obawy, w raporcie BIK występują tylko i wyłącznie zobowiązania bankowe czyli wszystkie kredyty, karty kredytowe czy limity bankowe jakie posiadacie – raport BIK zawiera szczegółowe informacje na temat terminowego płacenia waszych rat, a jeśli macie opóźnienia to jak duże one bywają.

 

BIK jak karty lojalnościowe?

 

Raport BIK działa w sposób podobny do działania kart punktowych na stacjach paliw. Na stacji paliw za zatankowanie określonej ilości paliwa otrzymujemy punkty. W BIKu jest podobnie: za dobrze zapłaconą ratę dostajemy punkty, jednak za źle zapłaconą ratę te punkty są nam odejmowane. W raporcie możemy mieć punktację od 192 pkt. (najgorsza sytuacja) do 631 pkt. (idealna sytuacja).

 

Z punktu widzenia banków,  klientów można w uproszczonym schemacie zakwalifikować do 3 prostych kategorii:

 

  • Klient z dobrą historią w BIK – co do zasady „progiem bólu” dla banków jest poziom ok. 420 pkt. w raporcie BIK, powyżej tego poziomu klient ma dobry start do starania się o kredyt,
  • Klient ze złą historią w BIK – poniżej 420-400 pkt. w BIK większość banków traktuje klienta standardowo jako klienta niekredytowanego, klient taki niestety nie ma czego szukać w banku, musi korzystać z prywatnych firm pożyczkowych a przede wszystkim zacząć dbać o terminowa płatność swoich rat,
  • „Brak Score” – taką sytuację będzie miał klient, który nie ma żadnej historii kredytowej i Biuro Informacji Kredytowej nie jest w stanie wyliczyć punktacji dla takiego klienta (o konsekwencjach takiej sytuacji w kolejnym poście),

Reasumując praktycznie każdy z nas ma w BIK jedną z trzech ww. sytuacji i podług tego będzie oceniania przez bank. Dodatkowo trzeba pamiętać, że dbanie o swoją historię kredytową jest bardzo ważne, ponieważ starając się w przyszłości o kolejny kredyt bankowy, mając bardzo dobre zarobki i stabilną sytuacje życiową, możemy zostać mimo wszystko zdyskwalifikowani przez bank ze względu właśnie na nieterminowe płatności rat w historii i tym samym złą historie w raporcie BIK.

Pozdrawiam,

Daniel Kamiński