Witajcie,
Ostatnio zawitał do mnie klient z wezwaniem do zapłaty za nieopłaconą polisę OC swojego auta marki Ford. Całą sytuacją był bardzo zaskoczony, ponieważ wcześniej sprzedał auto i nie miał z nim już nic wspólnego. Nasze biuro EGIDA Finanse pomaga również klientom w obsłudze zawartych ubezpieczeń i wszelkich związanych z tym dokumentów wobec tego po analizie dokumentów znaleźliśmy przyczyny otrzymania takiego wezwania z firmy ubezpieczeniowej. Klient nie zgłosił firmie ubezpieczeniowej, że nie jest już właścicielem auta.
Jakie są najczęściej przyczyny wezwań i co należy zrobić po sprzedaży auta żeby uniknąć problemów?
Poinformuj firmę ubezpieczeniową
Po sprzedaży auta powiadom firmę ubezpieczeniową, w której masz wykupioną polisę OC o jego sprzedaży. Możesz to zrobić przez EGIDA Finanse wysyłając skan umowy kupna – sprzedaży na email lub przynieść ją osobiście do biura. Klient powinien zrobić to w ciągu 14 dni od sprzedaży pojazdu. Jeżeli po sprzedaży auta nie dopełniłeś formalności to twoja polisa może przedłużyć się automatycznie na kolejny rok, a Ty za nią będziesz zobowiązany zapłacić. Także ewentualne szkody nowego właściciela auta pójdą na Twoje konto i stracisz zniżki.
Nowy właściciel auta
Po kupnie auta jest wiele spraw do załatwienia jak: zapłacenie podatku od kupna pojazdu, wizyta w wydziale komunikacji, ale ważne jest też co dalej z polisą ubezpieczeniową, którą dostałem wraz z autem. Można taką polisę przepisać na swoje imię i nazwisko kontaktując się z firmą ubezpieczeniową, w której kupił ją poprzedni właściciel lub wypowiedzieć aktualną polisę i zawrzeć ja w innej firmie ubezpieczeniowej. Najistotniejsze jest to, że kupujący auto ma 30 dni, aby podjąć decyzję – jeżeli nie podejmie żadnej to aktualna polisa zostanie przepisana na jego imię i nazwisko.
Zakupione auto bez polisy OC
Przed kupnem pojazdu warto sprawdzić wszystkie jego dokumenty (dowód rejestracyjny, badania techniczne, polisę ubezpieczeniową), a jeżeli wśród nich nie ma ważnej polisy OC oznacza to problem dla sprzedającego i roszczenia z tego tytułu wynikające. Co zatem powinien zrobić w takiej sytuacji nowy właściciel? Nowy właściciel powinien jak najszybciej wykupić polisę OC w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, którą może oczywiście zawrzeć w EGIDA Finanse (pamiętać należy, że brak polisy OC skutkuję karami finansowymi).
Podsumowanie :
- Przed kupnem samochodu zwróć uwagę czy auto ma wykupioną polisę OC,
- Nie musisz pozostawać przy ubezpieczeniu OC dotychczasowego właściciela auta – możesz wybrać inny zakład ubezpieczeń,
- Sprzedający powinien w ciągu 14 dni zgłosić zmianę właściciela pojazdu do firmy ubezpieczeniowej,
- Możesz pozostać w aktualnej firmie ubezpieczeniowej, ponieważ masz automatycznie OC po sprzedawcy. Pamiętaj jednak, że polisa nie przedłuży się na kolejny okres ubezpieczenia.
Z poważaniem,
Michał Gumowski
Witam, zbylam samochód dość dawno i przyszło mi na niego ubezpieczenie, niestety umowa sprzedaży zaginęła, co mam zrobić w takiej sytuacji
Witam
Ma Pani takie wyjścia:
– skontaktowanie się z kupującym i poproszenie o kopię umowy – kupna sprzedaży, która należy dostarczyć do firmy ubezpieczeniowej.
– odwiedzenie wydziału komunikacji i zweryfikowanie w rejestrach czy pojazd zmienił właściciela ( jeżeli tak to należy pobrać zaświadczenie potwierdzające zmianę właściciela i przesłać do firmy ubezpieczeniowej)
Proszę pamiętać, że według ustawy ma Pani obowiązek powiadomić firmę ubezpieczeniową o sprzedaży auta w ciągu 14 dni.
Witam, dostałem wezwanie do zapłaty za oc auta które już wcześniej sprzedałem wraz polisą oc. Informowałem o tym ubezpieczyciela, mam nawet pieczątkę od niego na umowie kupna/sprzedaży. Ciekawostką jest to że kolejny właściciel po wygaśnięciu polisy oc przejętej po mnie, wykupił na dwie raty następną polisę oc u innego ubezpieczyciela na kolejny rok podając moje dane z poprzedniej polisy oc i podpisując się własnoręcznie. Zgłosiłem sprawę na policję o podrobienie podpisu ale nie znaleziono właściciela podpisu i sprawa stoi już drugi rok, a firma windykacyjna ściga mnie za nie zapłacenie drugiej raty. Co można zrobić z taką sprawą? Pozdrawiam
Witam
W takiej sytuacji powinien Pan zwrócić się do firmy ubezpieczeniowej i poinformować jeszcze raz, że od dawna nie jest Pan właścicielem polisy i ma Pan na to dowód w postaci umowy kupna-sprzedaży. Firma windykacyjna działa na zlecenie firmy ubezpieczeniowej i żeby zakończyć windykację firma ubezpieczeniowa musi poinformować swojego podwykonawce ( firmę windykacyjną ), że sprawa jest zakończona i mają dać spokój dla klienta.
Chciałbym się odnieść do tego sformułowania:
„Jeżeli po sprzedaży auta nie dopełniłeś formalności to twoja polisa może przedłużyć się automatycznie na kolejny rok, a Ty za nią będziesz zobowiązany zapłacić”
Według mojej wiedzy brak skutecznego powiadomienia ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu powoduje TYLKO obowiązek zapłaty należnych składek (wynikających z obowiązującej umowy).
Brak powiadomienia o zmianie właściciela nie powoduje, że art.31.1 traci swoją moc prawną i art.28 jednak obowiązuje.
Od 2012 roku art. 31 bezwględnie ustanawia, że po zmianie właściciela, nie stosuje się automatyzmu przedłużania umowy.
Nie ma żadnych podstaw prawnych do twierdzenia, że z braku skutecznego powiadomienia ubezpieczyciela, umowa zostaje automatycznie przedłużona.
Naturalnie nieświadomy ubezpieczyciel ma prawo wystawić dokument ubezpieczenia – to jeszcze nie znaczy, że umowa została zawarta.
Lepiej jest powiadomić ubezpieczyciela, żeby uniknąć wyjaśniania czy obrony przed sądem, ale to już inna kwestia.
Jeżeli nie mam racji, byłbym wdzięczny za jakiś przepis prawa lub orzeczenie. Pozdrawiam.